Co zaliczane jest do kategorii drobnicy morskiej? Czym różni się transport LCL od FCL i co oznaczają te skróty? Na te i inne pytania odpowiadamy w najnowszym wpisie.
LCL – co to jest?
Zastanawiasz się nad tym, LCL – co to jest? Wyjaśniamy, że drobnica morska funkcjonuje także pod nazwą LCL. Co oznacza ten akronim? Rozwinięcie to Less than Container Load. Tłumaczy się to jako transport towarów, które nie zapełniają całego kontenera morskiego. Wbrew nasuwającym się skojarzeniom drobnica nie musi być… drobna, bo nie o wymiary tu chodzi, a o to, w jakim stopniu zapełni kontener.
Na naszym facebookowym profilu niejednokrotnie ogłaszaliśmy i na bieżąco ogłaszamy, że mamy wolne miejsca w kontenerze. Podajemy wówczas, ile metrów sześciennych miejsca zostało i kiedy odbędzie się załadunek w Guangzhou i import z Chin zamówionych towarów. Stosowanie takich rozwiązań sprawia, że wielu odbiorców płaci za fracht jednego kontenera, co pozwala zaproponować atrakcyjną cenę za taki transport. LCL to rozwiązanie tanie i praktyczne – nie każdy dysponuje tak dużym budżetem, by móc wynająć cały kontener morski (szczególnie początkujący importerzy), dlatego transport zamówionych towarów wraz z ładunkiem od innych dostawców to idealna dla nich opcja.
LCL czy FCL?
Opozycją do modelu LCL jest FCL, czyli Full Container Load – fracht pełnokontenerowy. Tego typu rozwiązanie ma zastosowanie w transporcie drogą morską oraz drogą kolejową do przewozu dużego ładunku, którego nie da się podzielić na mniejsze kontenery (z uwagi na specyfikę, wielkość czy wagę). Po FCL sięgają klienci hurtowi i doświadczeni importerzy, sprowadzający duży załadunek lub ciężkie produkty (np. maszyny rolnicze).
Drobnica morska z Chin
Drobnica morska, sprowadzana kontenerami, to doskonały pomysł na biznes dla początkujących importerów. Można zamówić transport drobnicy z Chin, która zajmie niewielki ułamek całego kontenera morskiego lub też importować przeróżne typy asortymentu – np. po kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk z różnych kategorii, by sprawdzić, co najlepiej się sprzeda. Nie zawsze da się przewidzieć, czy produkt znajdzie odbiorców, dlatego czasem bezpieczniej jest zamówić mniejszą partię towaru. Sprowadzanie drobnicy morskiej z Chin oznacza to też mniej logistyki i powierzchni potrzebnej do magazynowania, czyli niższe koszty całego takiego przedsięwzięcia.
Transport drobnicowy i jego największe zalety
Transport drobnicowy to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Najważniejsze z nich to:
- atrakcyjna cena w stosunku do transportu innymi metodami (np. transportem kolejowym lub lotniczym)
- dopasowanie wielkości zamówienia do potrzeb klienta lub jego budżetu (w Discolm oferujemy możliwość złożenia zamówienia na towary już od 2,5 tys. zł brutto)
- mniejsza partia zamówionego towaru to mniej logistyki i powierzchni potrzebnej do transportu i magazynowania zalegających zapasów
- płynność w wyborze terminu dostawy
- możliwość złożenia zamówienia na asortyment o różnych kształtach
- niższy koszt transportu, bo składają się na niego wszyscy zamawiający
- koszty transportu drobnicowego z reguły są liczone za każdy metr sześcienny (w Discolm cena to 750 zł netto/1 m3 towaru)
- konsolidacja przesyłek.
Towary drobnicowe – przykłady
Towary drobnicowe – przykłady tego rodzaju ładunku to m.in. towary pakowane w kartony, skrzynie, worki, niekiedy na europaletach. W transporcie z Chin drobnica najczęściej jest przewożona w kontenerach. Warto także dodać, że istnieje niemała grupa produktów, których nie można transportować tym sposobem. Jaki to asortyment? Na liście rzeczy zakazanych, wymagających przewozu w specjalnych warunkach, figurują m.in. zwierzęta, żywe rośliny, wyroby farmaceutyczne, materiały wybuchowe i broń.
Drobnica morska – podsumowanie
Podsumowując temat drobnicy morskiej – to idealna opcja dla początkujących importerów lub osób, które planują niewielkie zamówienie z Chin, które nie wypełni całego kontenera morskiego. Drobnica – kosztowo – po prostu bardziej się opłaca niż inne metody transportu. W razie wątpliwości lub pytań o ten sposób sprowadzania towarów z Azji, zapraszamy do kontaktu – chętnie pomożemy.
2 Comments