Drobnica morska i transport drobnicowy - poradnik dla początkujących importerów

Co zaliczane jest do kategorii drobnicy morskiej? Czym różni się transport LCL od FCL i co oznaczają te skróty? Na te i inne pytania odpowiadamy w najnowszym wpisie. 

LCL – co to jest?

Zastanawiasz się nad tym, LCL – co to jest? Wyjaśniamy, że drobnica morska funkcjonuje także pod nazwą LCL. Co oznacza ten akronim? Rozwinięcie to Less than Container Load. Tłumaczy się to jako transport towarów, które nie zapełniają całego kontenera morskiego. Wbrew nasuwającym się skojarzeniom drobnica nie musi być… drobna, bo nie o wymiary tu chodzi, a o to, w jakim stopniu zapełni kontener.

Na naszym facebookowym profilu niejednokrotnie ogłaszaliśmy i na bieżąco ogłaszamy, że mamy wolne miejsca w kontenerze. Podajemy wówczas, ile metrów sześciennych miejsca zostało i kiedy odbędzie się załadunek w Guangzhou i import z Chin zamówionych towarów. Stosowanie takich rozwiązań sprawia, że wielu odbiorców płaci za fracht jednego kontenera, co pozwala zaproponować atrakcyjną cenę za taki transport. LCL to rozwiązanie tanie i praktyczne – nie każdy dysponuje tak dużym budżetem, by móc wynająć cały kontener morski (szczególnie początkujący importerzy), dlatego transport zamówionych towarów wraz z ładunkiem od innych dostawców to idealna dla nich opcja. 

LCL czy FCL?

Opozycją do modelu LCL jest FCL, czyli Full Container Load – fracht pełnokontenerowy. Tego typu rozwiązanie ma zastosowanie w transporcie drogą morską oraz drogą kolejową do przewozu dużego ładunku, którego nie da się podzielić na mniejsze kontenery (z uwagi na specyfikę, wielkość czy wagę). Po FCL sięgają klienci hurtowi i doświadczeni importerzy, sprowadzający duży załadunek lub ciężkie produkty (np. maszyny rolnicze). 

Drobnica morska z Chin

Drobnica morska, sprowadzana kontenerami, to doskonały pomysł na biznes dla początkujących importerów. Można zamówić transport drobnicy z Chin, która zajmie niewielki ułamek całego kontenera morskiego lub też importować przeróżne typy asortymentu – np. po kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk z różnych kategorii, by sprawdzić, co najlepiej się sprzeda. Nie zawsze da się przewidzieć, czy produkt znajdzie odbiorców, dlatego czasem bezpieczniej jest zamówić mniejszą partię towaru. Sprowadzanie drobnicy morskiej z Chin oznacza to też mniej logistyki i powierzchni potrzebnej do magazynowania, czyli niższe koszty całego takiego przedsięwzięcia.

Drobnica z Chin i jej wady oraz zalety

Zalety drobnicy z Chin

  • Koszty: Transport drobnicy jest często bardziej ekonomiczny niż korzystanie z całego kontenera (FCL – Full Container Load). W przypadku mniejszych ilości towaru, fracht może być bardziej opłacalny, ponieważ płacisz tylko za przestrzeń, którą faktycznie wykorzystujesz.
  • Elastyczność: Transport drobnicy pozwala na elastyczne zarządzanie ilością i rodzajem towarów, które można wysłać. Nie jesteś ograniczony do jednego rodzaju towaru czy jednej partii.
  • Czas dostawy: W niektórych przypadkach, zwłaszcza w międzynarodowych przesyłkach lotniczych, transport drobnicy może być szybszy niż transport morski. To jest istotne, jeśli masz pilne potrzeby dostawy.
  • Dostępność: Transport drobnicy jest powszechnie dostępny, a wiele firm spedycyjnych oferuje usługi transportu frachtu z Chin. To oznacza, że ​​masz wiele opcji wyboru dostawcy.

Wady drobnicy z Chin

  • Koszty (ponownie): Pomimo niższych kosztów w porównaniu do FCL, transport drobnicy może wciąż być kosztowny, zwłaszcza jeśli przesyłasz niewielkie ilości towarów na regularnej podstawie. Opłaty za przesyłkę drobnicy mogą się zbierać.
  • Długi czas dostawy: W przypadku transportu morskiego, dostarczenie towaru drobnicy może zająć znacznie więcej czasu niż przesyłka lotnicza, zwłaszcza jeśli wymagane jest przeładunek w porcie docelowym.
  • Ryzyko uszkodzeń i utraty: Przy większej liczbie przesyłek drobnicy istnieje większe ryzyko uszkodzeń lub utraty towaru, zwłaszcza w trakcie manipulacji i przeładunku na różnych etapach transportu.
  • Administracja i dokumentacja: Zarządzanie wieloma małymi przesyłkami może być bardziej skomplikowane niż zarządzanie jednym dużym kontenerem. Wymaga to dokładnej organizacji i skrupulatnej dokumentacji.
  • Wymagane minimum: Niektórzy przewoźnicy mogą narzucać minimalne ilości lub opłaty za minimalny fracht, co może zwiększyć koszty, jeśli przesyłasz bardzo niewielką ilość towaru.

Transport drobnicowy i jego największe zalety

Transport drobnicowy to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Najważniejsze z nich to: 

  • atrakcyjna cena w stosunku do transportu innymi metodami (np. transportem kolejowym lub lotniczym)
  • dopasowanie wielkości zamówienia do potrzeb klienta lub jego budżetu (w Discolm oferujemy możliwość złożenia zamówienia na towary już od 3,5 tys. zł brutto)
  • mniejsza partia zamówionego towaru to mniej logistyki i powierzchni potrzebnej do transportu i magazynowania zalegających zapasów 
  • płynność w wyborze terminu dostawy 
  • możliwość złożenia zamówienia na asortyment o różnych kształtach
  • niższy koszt transportu, bo składają się na niego wszyscy zamawiający 
  • koszty transportu drobnicowego z reguły są liczone za każdy metr sześcienny (w Discolm cena to 750 zł netto/1 m3 towaru)
  • konsolidacja przesyłek. 

Towary drobnicowe – przykłady

Towary drobnicowe – przykłady tego rodzaju ładunku to m.in. towary pakowane w kartony, skrzynie, worki, niekiedy na europaletach. W transporcie z Chin drobnica najczęściej jest przewożona w kontenerach. Warto także dodać, że istnieje niemała grupa produktów, których nie można transportować tym sposobem. Jaki to asortyment? Na liście rzeczy zakazanych, wymagających przewozu w specjalnych warunkach, figurują m.in. zwierzęta, żywe rośliny, wyroby farmaceutyczne, materiały wybuchowe i broń. 

Similar Posts

2 Comments

Dodaj komentarz