Historia importu - kontenery z Chin

Dziś transport morski z wykorzystaniem kontenerów wydaje nam się oczywisty, ale pierwszy kontenerowiec wypłynął dopiero w 1956 roku. Z czasem kontenery zdobyły popularność tak wielką, że zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym, że stanowią rewolucyjny wynalazek XX wieku. Historia kontenerowców jest ciekawa i pokazuje jak wielkie znaczenie mają użyteczne pomysły.

Transport morski bez kontenerów

Przed pojawieniem się kontenerów, przewożono towary w niewielkich pakunkach. Ręczny załadunek i wyładunek ze statku był bardzo czasochłonny i wiązał się z dużymi kosztami. Należało zaangażować w tym celu wielu pracowników, ponieważ proces przeładunku mógł trwać nawet kilka tygodni w przypadku drobnicy. Gdy towar trafiał do portu, z którego miał wypłynąć, pracownicy musieli wyciągać z samochodów po kolei wszystkie pakunki i układać je na statku. Po dopłynięciu do celu, należało znów kolejno wykładać ładunki i umiejscawiać je w samochodach, wiozących je w dalszą drogę. Sposób ten był drogi i powolny, ale nie było innego wyjścia.

Kto znalazł rozwiązanie?

Malcolm McLean pochodził z ubogiej rodziny, która nie mogła zapewnić mu możliwości zdobycia wyższego wykształcenia. Nie przeszkodziło mu to jednak w odniesieniu sukcesu na światową skalę. W latach 30. XX wieku McLean zakupił używaną ciężarówkę i został kierowcą. Oferował swoje usługi transportowe lokalnym farmerom i krok po kroku rozwijał biznes. W ciągu 20 lat dysponował już liczną flotą samochodów ciężarowych i posiadał jedną z największych firm transportowych w USA. Szybko zaobserwował, że przeładunek towarów trwa zbyt długo, a skrzynie, beczki i worki o różnych wymiarach, zdecydowanie nie ułatwiają tego procesu. W 1955 roku McLean sprzedał swoją firmę transportową i zajął się wprowadzeniem w życie swojego pomysłu na specjalne kontenery.

Pierwsze kontenerowce

Wynalazca kontenerów wykupił firmę posiadającą flotę tankowców i przebudował odpowiednio te statki, tworząc kontenerowce. Eksperymentował z kontenerami do momentu, w którym opracował najbardziej jego zdaniem optymalne pojemniki wielorazowego użytku, mieszczące się na naczepach ciężarówek i mogące być przenoszone ze statku na samochód wraz z ładunkiem w środku. Transport z użyciem kontenerów był kilkukrotnie tańszy od tradycyjnego rozwiązania. Wkrótce zainteresowano się pomysłem McLeana również ze względu na fakt, że kontenery skutecznie zabezpieczały zamknięte w nich towary przed kradzieżami. Liczne zalety sprawiły, iż kontenerowce szybko zdobyły popularność i stały się standardem w transporcie morskim.

Dzisiejsze problemy z kontenerami

Współcześnie eksploatacja kontenerowców wzrosła tak gwałtownie, że mamy do czynienia z niewystarczającą ich ilością w ostatnim czasie i opóźnieniami z tym związanymi. Budowa nowych statków to czasochłonne przedsięwzięcie i aktualnie wiele osób dostrzega, jak dochodowe byłoby zaangażowanie się w tę branżę kilka lat temu. Oczywiście trudno przewidzieć takie sytuacje. Z pewnością warto jednak, niczym McLean, obserwować transport (oraz inne branże) na każdym etapie, analizować krok po kroku łańcuch czynności, jakie są wykonywane i pracować nad innowacjami, które pomogą wszystkim, a także pozwolą wynalazcom nowych rozwiązań wzbogacić się i zapisać na kartach historii.

Chcesz wiedzieć więcej?

Nasza firma zajmuje się importem z Chin. Dzielimy się z Państwem naszym doświadczeniem w Internecie, między innymi poprzez kanał YouTube – zapraszamy do zapoznania się z naszymi filmami wideo, w których omawiamy zagadnienia związane z importem. Niedawno opublikowaliśmy materiał na temat 9 problemów przy imporcie, o których rzadko się mówi. Zapraszamy do obejrzenia:

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *