Czy importować towary modne? Argumenty za i przeciw

Raz na jakiś czas do sprzedaży trafia wielki hit i większość sklepów dołącza go do swojej oferty. Towary modne mają to do siebie, że ich żywotność bywa bardzo krótka. Sprowadzanie ich z odległych zakątków i długi czas oczekiwania może sprawić, że zanim dotrą, coś innego będzie bardziej na topie. Jest to więc obarczone niemałym ryzykiem. Jak mądrze śledzić i analizować trendy i czy w ogóle importować towary modne? Zastanowimy się nad tym w dzisiejszym artykule. 

O trendwatchingu i tradewatchingu

Trendwatching to coraz popularniejsza dziedzina, w której można się wyspecjalizować, np. kończąc studia podyplomowe w Polsce lub za granicą. Trend watcher nie tylko śledzi trendy i skupia się na nich, ale obserwuje, co leży u podstaw ich powstania i rozwoju. Potrafi odróżnić modę od trendu, a także przewidzieć na podstawie zebranych danych, co będzie trendem w przyszłości. Jeśli chodzi o studia w zakresie trendwatchingu, to w ich programie znajdują się elementy, jak badać, analizować i antycypować trendy. Nieodłącznym elementem pracy trend watchera jest też uzyskiwanie przewagi w razie niespodziewanych okoliczności, a także techniki zarządzania zmianą i ryzykiem. Poza śledzeniem aktualnych i prognozowaniem nowych trendów, osoba wyspecjalizowana w tej dziedzinie potrafi też kreować nowe trendy i wdrażać je w swoim środowisku.

Trendwatching – poza studiami, są też płatne programy do analizowania, co w modzie piszczy i będzie modne w przyszłości. Nagraliśmy na ten temat jakiś czas temu wideo o doskonałym narzędziu od Allegro, czyli Tradewatch, ale niestety zostało ono wycofane ze sprzedaży:

Istnieje proste i całkowicie darmowe narzędzie do śledzenia aktualnych trendów – to Google Trends, jednak nie ma w nim prognoz, co będzie popularne, tylko wyniki w czasie rzeczywistym dla konkretnego dnia.

Towary modne z Chin – jak i gdzie ich szukać?

O tym, jak i gdzie szukać okazji z Chin, pisaliśmy już na naszym blogu – zachęcamy do lektury. Istnieje wiele stron, zbierających wszystkie najbardziej atrakcyjne cenowo oferty z chińskich sklepów, a także grupy w mediach społecznościowych (np. na Facebooku). Można też we wszystkich najpopularniejszych azjatyckich platformach zakupowych sprawdzać sekcję z bestsellerami. Warto jednak przypomnieć, że coś, co dziś jest numerem jeden na stronie Aliexpress czy 1688, gdy dotrze po kilku tygodniach do Polski, może być już niemodne. 

Towary modne z Chin - jak i gdzie ich szukać?

Zalety sprowadzania towarów modnych

Największa zaleta sprowadzania towarów modnych to oczywiście dobry zarobek i uzyskanie doskonałych wyników sprzedażowych. Mozna szybko sie wzbogacić, jeśli uda się wstrzelić w dobry moment i wyprzedzić konkurencję. Dodanie do asortymentu towarów modnych to informacja dla klientów, że trzymamy rękę na pulsie i jesteśmy na czasie. Kolejny, trochę mniej oczywisty atut to możliwość poszerzenia swojej oferty produktowej lub zmiana profilu działalności. Dobrze obrazującym to zjawisko przykładem jest czas pandemii COVID-19, kiedy wiele e-sklepów i sklepów stacjonarnych zaczęło poszerzać swój asortyment lub całkowicie wymieniać go na środki ochrony osobistej: jednorazowe rękawiczki, przyłbice, maseczki i żele antybakteryjne. 

Wady sprowadzania towarów modnych

Poza zaletami, sprzedaż towarów modnych ma też wady. Jakie? Największe ryzyko? Produkty mogą szybko wyjść z mody. Sprowadzenie dużej partii w najgorszym możliwym scenariuszu skończy się tym, że zostaniemy z ogromną liczbą niesprzedanych produktów, z którymi w zasadzie nie do końca wiadomo co zrobić – niektórzy wyprzedają je za bezcen, by odzyskać chociaż część zainwestowanych pieniędzy i zwolnić przestrzeń w magazynie, a inni czekają, czy może towar kiedyś znów wróci do łask. 

W przypadku towarów modnych konkurencja nie śpi i wielu przedsiębiorców też wyczuwa okazję, by na tym zarobić. Im więcej danego towaru jest w sprzedaży, tym niższe marże dla sprzedawców. Kolejne wady to długi czas wysyłki i oczekiwania na realizację zamówienia. Zamawiając coś z chińskiej platformy zakupowej, towar może zostać dostarczony nawet po kilku miesiącach – np. dopiero w momencie, gdy nie jest już sprzedażowym hitem lub rynek jest już nim tak nasycony, że nie będzie się dobrze sprzedawać (szczególnie jeśli to coś, czego nie kupuje się często – np. smartwatch). 

Polecamy też ciekawe case study, które opisaliśmy na naszym blogu: Importowe porażki: Fidget Spinner – towar „zbyt modny”

Importuj towary modne z Chin!

Świadczymy pomoc w imporcie z Chin towarów modnych i nie tylko oraz fachowe doradztwo. Jeśli chcesz wiedzieć, czy produkt na którym potencjalnie można dużo zarobić, nie ma jakiś ukrytych wysokich kosztów – np. cła – skontaktuj się z nami.

Poznaj też, czym jest procedura naprawcza, czyli nowa pozycja w ofercie naszych usług.

Similar Posts

3 Comments

Dodaj komentarz