Szukaj

Zastrzeżone znaki towarowe- czy dozwolone jest importowanie każdego produktu?





Znak towarowy to odpowiedź na prężnie rozwijający się rynek, rosnące potrzeby klientów oraz coraz częściej występujące praktyki nieuczciwej konkurencji. Warto w takim razie sprecyzować, czym dokładnie jest znak towarowy?


Znakiem towarowym jest wszystko, co służy identyfikacji towarów lub usług, jako pochodzących od określonej firmy.


Co to w praktyce oznacza?


Jeśli dana firma (np. Adidas) zastrzegła znak lub logo swojej marki/produktu, to bez zgody tej firmy nie wolno nam wprowadzać na rynek produktów opatrzonych tym znakiem/logiem, jeśli nie posiadamy potwierdzenia legalności pochodzenia danego produktu.


Oznacza to, że nie wolno nam nanosić na produkt logo danej firmy i następnie sprzedawać tak przygotowanego produktu. Potocznie taki produkt nazywany jest "podróbką".


Nasza firma (discolm.pl) nie importuje dla klientów produktów podrobionych (falsyfikatów). Konsekwencje takich czynów mogą okazać się dotkliwe - w sytuacji, gdy towar zostanie zatrzymany przez Urząd Celny, przedsiębiorca naraża się na konsekwencje na drodze cywilnej oraz karnej.


Klient musi mieć świadomość, że produkty znalezione na popularnych platformach sprzedażowych (np. Aliexpress, Alibaba), które opatrzone są logiem znanych producentów w 99% nie są produktami oryginalnymi (np. buty Nike kupione w niskiej cenie na stronie Aliexpress).


Często klienci słyszą poniższe tłumaczenia sprzedawców:

  • "Te buty pochodzą prosto z fabryki producenta, odkupujemy je od niego kanałem nieoficjalnym"

  • "Te buty pochodzą ze specjalnej wyprzedaży producenta"

  • "Pracownik fabryki wynosi je z manufaktury, a następnie sprzedaje nam w niskiej cenie"

  • "Te buty miały wadę fabryczną, pod postacią wystającej nitki, dlatego nie trafiły do normalnej sprzedaży. Odkupujemy takie buty od producenta w niskiej cenie"

Wszystkie tego typu informacje są nieprawdziwe!


Przykład falsyfikatów obuwia Adidas Yeezy na popularnym portalu 1688.com

Żaden z szanujących się producentów nie wyprzedaje swoich produktów kanałem nieoficjalnym. Znane są firmy, które wręcz utylizują tego typu produkty, by nie dostały się w niepowołane ręce. Szansa na kupienie oryginalnych produktów za ułamek jej normalnej ceny jest zatem znikoma.


Dlaczego nie warto importować podróbek/falsyfikatów?


Spójrzmy, jakie grożą nam konsekwencje:


Art. 305. wł. przemysł. Nieuprawnione używanie znaku towarowego


1.

Kto, w celu wprowadzenia do obrotu, oznacza towary podrobionym znakiem towarowym, w tym podrobionym znakiem towarowym Unii Europejskiej, zarejestrowanym znakiem towarowym lub znakiem towarowym Unii Europejskiej, którego nie ma prawa używać lub dokonuje obrotu towarami oznaczonymi takimi znakami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

2.

W wypadku mniejszej wagi, sprawca przestępstwa określonego w ust. 1 podlega grzywnie.

3.

Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełnienia przestępstwa określonego w ust. 1 stałe źródło dochodu albo dopuszcza się tego przestępstwa w stosunku do towaru o znacznej wartości, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.



Jak widzicie, za sprzedaż falsyfikatów grozi nam w zależności od rangi czynu, kara grzywny, lub kara pozbawienia wolności do lat 5.


Ale to nie wszystko!


Oprócz postępowania karnego, grozi nam również postępowanie cywilne (czyli proces sądowy wytoczony przez producenta/oficjalnego dystrybutora/właściciela praw). Tego typu procesy mogą okazać się bardziej dotkliwe - sąd może orzec np. konieczność rekompensaty wszelkich uzyskanych korzyści, przepadek towaru lub wypłatę wysokiego odszkodowania.


"Co zatem warto importować? Przecież na niemarkowych produktach nie da się zarobić!"


I tutaj własnie większość niedoświadczonych importerów jest zaskoczona - wystarczy stworzyć własną markę. Wbrew obiegowej opinii jest to bardzo proste - większość producentów w Chinach za niewielką opłatą (lub często za darmo) naniosą na produkt Twoje logo.


Bardzo ważne jest tworzenie własnych marek/brandów i stałe ich rozwijanie. Ta droga zapewni nam wyższe zyski, bezpieczeństwo (bo nie narażamy się na konsekwencje, jak w przypadku sprzedaży podróbek) oraz rozpoznawalność.


Na samym początku produkt nie musi nosić żadnego logo - wystarczy na opakowaniu dokleić nalepkę z nazwą sprzedawcy lub doczepić metkę z logiem marki sprzedawcy.


Brzmi to mało profesjonalnie ale tak własnie robi wiele firm generujących milionową sprzedaż.


Należy jedynie pamiętać, by na produkcie umieścić informację o rzeczywistym miejscu produkcji (np. Wyprodukowano w Chinach dla Jan Kowalski Enterprise).


Kolejnym sposobem jest import produktów nieznanych w Polsce marek chińskich i promowanie ich w naszym kraju. To również bardzo dobra metoda - przy odpowiedniej strategi marketingowej możemy wypromować dobrej jakości produkty chińskie i przekonać do nich klientów.


"Gdzie sprawdzić, czy logo/marka jest zastrzeżone?"


Tutaj: https://euipo.europa.eu/eSearch/


Przeglądarka eSearch na stronie euipo pozwala wyszukać zastrzeżone loga, wzory handlowe, nazwy czy marki.



Przeglądarka eSearch na stronie euipo pozwala na szybką weryfikację: https://euipo.europa.eu/eSearch/


Podsumowanie


  1. Importując towary oryginalne (tzw. markowe) warto pamiętać, iż w myśl obowiązujących przepisów musisz posiadać dowód na to (licencja, kontrakt, faktura), iż jesteś uprawniony przez właściciela znaku firmowego do jego używania. Jest to związane z pojęciem ochrony znaku towarowego. Jej podstawą jest ustawa Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz.1117 z późń. zm.).

  2. Znak towarowy jest zabezpieczony i jego właściciel ma prawo powstrzymać konkurencję przed nieautoryzowanym użyciem tego znaku w sytuacji, kiedy firma używa danego znaku handlowego nie mając do tego odpowiednich uprawnień lub kiedy używa znaku niezmiernie podobnego z zamiarem całkowitego upodobnienia się do rozpoznawalnej i cenionej na rynku marki. Taka sytuacja decyzją Urzędu Celnego może zakończyć się zniszczeniem towaru lub wszczęciem postępowania karnego, co skutkuje wysokimi karami finansowymi.

  3. Jeśli sprowadzony przez Ciebie towar wzbudza podejrzenia, służby celne mają prawo go zatrzymać w celu weryfikacji. Czasem zdarza się, iż jest to proces długotrwały – towar musi zostać wysłany do firmy będącej właścicielem znaku towarowego, gdzie sprawdzana jest jego autentyczność.

  4. Lepiej jest tworzyć własne marki lub promować marki chińskie.


0 wyświetlenia

Discolm Jakub Maj

ul. Przybyszewskiego 17b

30-128 Kraków

Polska

NIP: 6772426771

REGON: 368587201

© 2017 - 2020 Discolm

  • Facebook
  • YouTube