Chińskie marki - poznaj popularne i mniej znane

Pogląd, że “made in China” oznacza coś niskiej jakości, nie ma już racji bytu, bo chińskie marki oferują propozycje na wysokim, światowym poziomie, nie ustępującym swoim zagranicznym konkurentom. O tym, że Xiaomi jest jedną z chińskich marek, wiele osób zdaje sobie sprawę. Jakie jeszcze firmy, z których produktów korzystamy na co dzień, pochodzą z tego kraju?  

Chińskie marki – producenci telefonów i innych gadżetów elektronicznych

Wśród chińskich marek, proponujących wysokiej klasy telefony komórkowe i inne produkty z kategorii elektroniki użytkowej, zdecydowanie na plus wyróżnia się Xiaomi. Propozycje tego brandu z Azji porównywane są pod kątem jakości i niezawodności do smartfonów Apple oraz Samsung. Xiaomi zostało założone w kwietniu 2010 roku. Dewiza, jaka przyświeca Xiaomi, to produkty w niskich cenach o wysokiej jakości, sprzedawane na niskiej marży. Mimo, że działają od nieco ponad dekady, niektóre ich kolekcje i konkretne produkty w pewnych kręgach zyskały miano kultowych. Smartfony Xiaomi Redmi Note 8 i Redmi Note 8 Pro trafiły na listę najpopularniejszych telefonów komórkowych w ostatnim kwartale 2019 roku. 

Wśród chińskich marek, kojarzących się przede wszystkim z produkcją smartfonów, na uwagę zasługuje także Huawei. Jest to słuszne skojarzenie, bo Huawei to jeden z trzech największych producentów smartfonów na świecie. Produkty z ich logo są dostępne w 170 krajach. Początki tej marki sięgają końca ubiegłego wieku – marka została założona w 1987 roku. Od momentu powstania ogromny nacisk kładziono na badania i stały rozwój, by zaproponować użytkownikom coraz to lepsze rozwiązania z dziedziny sprzętu, rozwiązań informatycznych, a także urządzeń telekomunikacyjnych. W Polsce Huawei jest znane za sprawą bezprzewodowych modemów – wiele dostawców, jak T-Mobile, Play, Orange i Plus, sięga właśnie po rozwiązania od tego chińskiego brandu. O randze Huawei w udziałach na rynku urządzeń elektronicznych świadczy fakt, jakich mają ambasadorów – od kilku lat produkty z ich metką reklamuje jeden z najlepszych piłkarzy na świecie, czyli Robert Lewandowski (ostatnio promował smartwatch Watch 3 oraz Watch 3 Pro). 

Wśród chińskich marek, o których może nie każdy wiedzieć, że pochodzi właśnie stamtąd, jest  Lenovo. Ten brand z kolei nie kojarzy się ze smartfonami, jak wspomniane wyżej Huawei czy Xiaomi, ale ich domeną są komputery stacjonarne i laptopy. W portfolio produktów Lenovo znajdują się także stacje robocze, serwery, pamięć masowa, smartwatche, monitory i rozwiązania Smart Home, a także urządzenia mobilne (wypuszczane na rynek pod szyldem Motorola). Co prawda Motorola nie zalicza się do grona chińskich marek, bo jest amerykańskim przedsiębiorstwem. Na początku 2011 roku Motorola zmieniła nazwę na Motorola Solutions, wyodrębniono z niej drugą firmę Motorola Mobility, której oferta smartfonów skierowana jest do klientów indywidualnych, a Lenovo kupiło Motorola Mobility za 3 miliardy dolarów. 

Chińskie marki - Xiaomi i ich smartwatch

Chińskie marki produkujące sprzęt AGD 

Jakie są chińskie marki, których sprzęt AGD jest szeroko dostępny i chętnie kupowany przez polskich klientów? Pierwsza z nich to Haier – międzynarodowe przedsiębiorstwo, które ma siedzibę w Qingdao w prowincji Szantung. Rok założenia Haier to 1984, jednak początki firmy sięgają dużo wcześniej – już w 1920 roku do sprzedaży na tamtejszy, lokalny rynek trafiły produkowane w fabryce w w Qingdao lodówki. Popularne w Polsce produkty z logo Haier to lodówki, pralki, suszarki i pralko-suszarki oraz ścienne, stacjonarne klimatyzatory do domu. 

Drugi popularny w Polsce producent sprzętu AGD z Chin to Gree (pełna nazwa to Gree Electric Appliances). Marka ta zasłynęła w dziedzinie  klimatyzatorów do mieszkań – jest największym na świecie producentem takich rozwiązań. Firma została założona w 1991 roku. Od tego czasu z niewielkiego przedsiębiorstwa rozwinęła się w generujące sprzedaż na poziomie kilkunastu miliardów dolarów. Potwierdzeniem tego, jaką Gree zajmuje pozycję na rynku, jest ranking Forbes Global 2000 z 2020 roku – według niego Gree jest na 246. miejscu w rankingu największych firm na świecie, a numerem 1 wśród firm produkujących artykuły gospodarstwa domowego. 

Inne chińskie marki

Liczba chińskich marek i firm, które za sprawą ich importu z Chin są coraz popularniejsze i bardziej rozpoznawalne w Polsce, rośnie jak grzyby po deszczu. Inne przykłady takich brandów to np. ANKER – słynąca z akcesoriów elektronicznych, jak kable USB, ładowarki i słuchawki.

Chińskie marki telefonów

Poza wspomnianymi już wyżej Huawei, Xiaomi oraz Motorolą również inne chińskie marki proponują klientom telefony komórkowe – są to m.in. OnePlus, Oppo, vivo czy realme. Inne chińskie marki telefonów, warte uwagi, to Cubot, Blackview, Doogee, Meizu, Oukitel, realme i TCL.

Jaki jest największy producent smartfonów?

Największym producentem smartfonów na świecie była i nadal – według danych z 2023 roku – firma Samsung Electronics. Samsung jest jednym z najważniejszych graczy na rynku smartfonów i produkuje wiele różnych modeli smartfonów, od flagowych urządzeń po bardziej dostępne modele.

Chińskie marki w branży e-commerce

Chińskie marki prężnie rozwijają się także w branży e-commerce. Na uwagę zasługuje przede wszystkim holding Alibaba Group, której częścią jest e-sklep AliExpress. Alibaba Group został założony w kwietniu 1999 roku w Hangzhou. Nieco ponad dwie dekady od uruchomienia jest liderem na rynku e-commerce, z którym trudno się równać. AliExpress w Polsce to rozwiązanie, z którego korzystają głównie klienci prywatni, rzadziej małe przedsiębiorstwa. Importer z Chin, działający na większą lub masową skalę, sięga po serwisy skierowane do przedsiębiorstw i hurtowników, takie jak Alibaba czy 1688. Więcej informacji o tym drugim serwisie można znaleźć w poniższym materiale wideo:

Chińskie marki potęgą w wielu branżach

Chiny to potęga w świecie gier, w branży zegarkowej, armii i walucie. Xiaomi czy TikTok dominują w swoich dziedzinach, wyprzedzając konkurencję.  O Państwie Środka niejednokrotnie mówi się, że jest potęgą gospodarczą, co potwierdza, jak duży jest udział chińskich marek na światowym rynku. Wbrew krzywdzącym, stereotypowym opiniom rzeczy z metką “made in China” nie ustępują jakością innym, konkurencyjnym propozycjom, wyprodukowanym np. w Europie. Obecnie wiele produktów musi przejść surowe kontrole jakości i posiadać odpowiednie certyfikaty, poświadczające, że są bezpieczne, nietoksyczne i mogą być dopuszczone np. do kontaktu z żywnością lub zabawy dzieci. Produktami i chińskimi markami warto się zainteresować w kontekście ich importu i odsprzedaży w Polsce z zyskiem – zachęcamy do kontaktu w celu omówienia szczegółów współpracy i wyceny.

Similar Posts

Dodaj komentarz