Zastrzeżone znaki towarowe w kontekście importu z Chin

Zastrzeżone znaki towarowe to odpowiedź na prężnie rozwijający się rynek, rosnące potrzeby klientów oraz coraz częściej występujące praktyki nieuczciwej konkurencji. Warto w takim razie sprecyzować, co to jest znak towarowy? Czym jest zastrzeżony znak towarowy? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym wpisie blogowym.

Co w praktyce oznaczają zastrzeżone znaki towarowe?

Jeśli dana firma (np. adidas) zarejestrowała i zastrzegła swój znak towarowy lub logo marki/produktu (w przypadku adidasa jest to np. charakterystyczna koniczyna, czyli Trefoil), to bez zgody tej firmy nie wolno nam wprowadzać na rynek produktów opatrzonych tym znakiem/logotypem, jeśli nie posiadamy potwierdzenia legalności pochodzenia danego produktu.

Zastrzeżone znaki towarowe oznaczają zatem, że nie wolno nam nanosić na produkt logotypu lub innych znaków zastrzeżonych danej firmy i następnie sprzedawać tak przygotowanego produktu. Potocznie taki produkt nazywany jest „podróbką”.

Nasza firma, wyspecjalizowana w kompleksowym imporcie z Chin, nie sprowadza dla klientów produktów podrobionych (falsyfikatów). Konsekwencje takich czynów mogą okazać się dotkliwe – w sytuacji, gdy towar zostanie zatrzymany przez Urząd Celny, przedsiębiorca naraża się na konsekwencje w postaci postępowania na drodze cywilnej oraz karnej.

Klient musi mieć świadomość, że produkty znalezione na popularnych platformach sprzedażowych (np. Aliexpress, Alibaba), które opatrzone są logiem znanych producentów nie są markowymi rzeczami z Chin, tylko na 99% podróbkami (np. buty Nike kupione w niskiej cenie na stronie Aliexpress).

Często klienci słyszą poniższe tłumaczenia sprzedawców:

„Te buty pochodzą prosto z fabryki producenta, odkupujemy je od niego kanałem nieoficjalnym”

„Te buty pochodzą ze specjalnej wyprzedaży markowych rzeczy z Chin od ich producenta”

„Pracownik fabryki wynosi je z manufaktury, a następnie sprzedaje nam w niskiej cenie”

„Te buty miały wadę fabryczną, pod postacią wystającej nitki, dlatego nie trafiły do normalnej sprzedaży. Odkupujemy takie buty od producenta w niskiej cenie”

Wszystkie tego typu informacje są nieprawdziwe!

Falsyfikaty Adidas Yeezy

Przykład falsyfikatów obuwia Adidas Yeezy na popularnym portalu 1688.com

Żaden z szanujących się producentów nie wyprzedaje swoich produktów kanałem nieoficjalnym. Znane są firmy, które wręcz utylizują tego typu produkty, by nie dostały się w niepowołane ręce. Szansa na kupienie oryginalnych produktów za ułamek jej normalnej ceny jest zatem znikoma.

Konsekwencje łamania przepisów o nieuprawnionym używaniu znaków zastrzeżonych

Jakie można ponieść konsekwencje za nieuprawnione używaniu znaków zastrzeżonych? Spójrzmy:

Art. 305. wł. przemysł. Nieuprawnione używanie znaku towarowego

1.

Kto, w celu wprowadzenia do obrotu, oznacza towary podrobionym znakiem towarowym, w tym podrobionym znakiem towarowym Unii Europejskiej, zarejestrowanym znakiem towarowym lub znakiem towarowym Unii Europejskiej, którego nie ma prawa używać lub dokonuje obrotu towarami oznaczonymi takimi znakami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

2.

W wypadku mniejszej wagi, sprawca przestępstwa określonego w ust. 1 podlega grzywnie.

3.

Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełnienia przestępstwa określonego w ust. 1 stałe źródło dochodu albo dopuszcza się tego przestępstwa w stosunku do towaru o znacznej wartości, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Jak widzicie, za sprzedaż falsyfikatów grozi nam w zależności od rangi czynu, kara grzywny, lub kara pozbawienia wolności do lat 5.

Ale to nie wszystko!

Oprócz postępowania karnego, grozi nam również postępowanie cywilne (czyli proces sądowy wytoczony przez producenta/oficjalnego dystrybutora/właściciela praw). Tego typu procesy mogą okazać się bardziej dotkliwe – sąd może orzec np. konieczność rekompensaty wszelkich uzyskanych korzyści, przepadek towaru lub wypłatę wysokiego odszkodowania.

Co zatem importować, jeśli nie falsyfikaty markowych rzeczy z Chin?

I tutaj właśnie większość niedoświadczonych importerów jest zaskoczona, bo nie trzeba ryzykować sprowadzaniem falsyfikatów markowych rzeczy z Chin  – wystarczy stworzyć markę własną. Wbrew obiegowej opinii jest to bardzo proste – większość producentów w Chinach za niewielką opłatą (lub często za darmo) naniosą na produkt Twoje logo.

Bardzo ważne jest tworzenie własnych marek/brandów i stałe ich rozwijanie. Ta droga zapewni nam wyższe zyski, bezpieczeństwo (bo nie narażamy się na konsekwencje, jak w przypadku sprzedaży podróbek) oraz rozpoznawalność.

Na samym początku produkt nie musi nosić żadnego logo – wystarczy na opakowaniu dokleić nalepkę z nazwą sprzedawcy lub doczepić metkę z logiem marki sprzedawcy.

Brzmi to mało profesjonalnie ale tak właśnie robi wiele firm generujących milionową sprzedaż.

Należy jedynie pamiętać, by na produkcie umieścić informację o rzeczywistym miejscu produkcji (np. Wyprodukowano w Chinach dla Jan Kowalski Enterprise).

Kolejnym sposobem jest import produktów nieznanych w Polsce marek chińskich i promowanie ich w naszym kraju. To również bardzo dobra metoda – przy odpowiedniej strategii marketingowej możemy wypromować dobrej jakości produkty chińskie i przekonać do nich klientów.

Czy istnieje wyszukiwarka zastrzeżonych znaków towarowych?

Tak, znaleźć ją można pod tym adresem: https://euipo.europa.eu/eSearch/

Przeglądarka eSearch na stronie EUIPO, czyli Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, pozwala wyszukać zastrzeżone znaki towarowe, wzory handlowe, nazwy czy marki. eSearch na stronie EUIPO pozwala na szybką weryfikację danego logotypu, marki lub konkretnego produktu.

eSearch na stronie euipo pozwala zweryfikować dane logo/markę/produkt

Znak oryginalności i najważniejsze jego rodzaje

W życiu codziennym często napotykamy się na niejeden znak oryginalności. Najczęściej przybiera on formę: 

  • R w kółku – oznacza registered, czyli zarejestrowany. Symbolem tym mogą operować wyłącznie osoby, które uzyskały ochronę na znak towarowy w odpowiednim Urzędzie Patentowym
  • TM – oznacza trademark, czyli znak towarowy. Oznaczenia tego można użyć bez konieczności zgłoszenia się do Urzędu Patentowego i uzyskania na to pozwolenia
  • C w kółku – c, czyli copyright, oznacza, że produkt lub jakiś jego element może być chroniony przez prawo autorskie, które nie podlega rejestracji
  • SM – symbol ten oznacza  serve mark, czyli znak usługowy

Markowe rzeczy z Chin i znaki zastrzeżone – podsumowanie

  1. Importując towary oryginalne (tzw. markowe) warto pamiętać, iż w myśl obowiązujących przepisów musisz posiadać dowód na to (licencja, kontrakt, faktura), iż jesteś uprawniony przez właściciela znaku firmowego do jego używania. Jest to związane z pojęciem ochrony znaku towarowego. Jej podstawą jest ustawa Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz.1117 z późń. zm.).
  2. Znak towarowy jest zabezpieczony i jego właściciel ma prawo powstrzymać konkurencję przed nieautoryzowanym użyciem tego znaku w sytuacji, kiedy firma używa danego znaku handlowego nie mając do tego odpowiednich uprawnień lub kiedy używa znaku niezmiernie podobnego z zamiarem całkowitego upodobnienia się do rozpoznawalnej i cenionej na rynku marki. Taka sytuacja decyzją Urzędu Celnego może zakończyć się zniszczeniem towaru lub wszczęciem postępowania karnego, co skutkuje wysokimi karami finansowymi.
  3. Jeśli sprowadzony przez Ciebie towar wzbudza podejrzenia, służby celne mają prawo go zatrzymać w celu weryfikacji. Czasem zdarza się, iż jest to proces długotrwały – markowe rzeczy z Chin, podejrzane o bycie falsyfikatami, muszą zostać wysłane do firmy będącej właścicielem znaku towarowego, gdzie sprawdzana jest ich autentyczność.
  4. Dlatego lepiej jest tworzyć marki własne lub promować marki chińskie.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *