Czym jest program ochrony kupujących? Na czym polega i kto może z niego skorzystać? Jak ten program i jego założenia ma się do sprowadzania rzeczy z Chin z popularnych stron zakupowych, jak AliExpress?
Prawa Ustawowe
Każdy polski klient lub pochodzący z innego kraju zrzeszonego w Unii Europejskiej jest chroniony odpowiednimi przepisami. Sprzedający musi spełniać szereg wymagań prawnych. Najważniejsze z nich, o których warto wspomnieć, to 2-letnia gwarancja na zakupiony produkt i 14 dni na zwrot towaru (koszty zwrotu ponosi klient, a nie sprzedający).
Czym jest Program Ochrony Kupujących?
Program ochrony kupujących to zabezpieczenie dla kupujących. Wszystkie wiodące strony, jak Empik czy Allegro, go posiadają. W myśl jego podstawowych założeń jeśli sprzedawca nie wywiąże się z umowy, to kupujący otrzyma pomoc i zwrot środków.
Na czym polega program ochrony kupujących?
Program ochrony kupujących ma zastosowanie wszędzie wtedy, gdy:
- zamówiony produkt nie dotarł lub jest niekompletny
- produkt jest niezgodny z opisem
- po anulowaniu zamówienia lub uznaniu reklamacji kupujący nie otrzymał zwrotu środków
Czy za ochronę trzeba dopłacić?
Serwisy sprzedażowe do tematu ochrony kupujących podchodzą w różny sposób. Nierzadko do zamówień – na przykład tak działa to na stronie Vinted – doliczana jest opłata w ramach programu ochrony kupujących. Nie da się jej pominąć i każdy, kto chce coś kupić na Vinted, musi do ceny produktu i kosztów wysyłki doliczyć jeszcze ten trzeci składnik. Nie jest to stała kwota, bo wynosi 2,9 zł plus 5% ceny kupowanego przedmiotu (w tym wliczonego w nią podatku VAT).
Jak skorzystać z programu?
W razie, gdy towar nie spełnia oczekiwań lub nie dotarł do kupującego, można go zareklamować lub zwrócić. Zazwyczaj proces ten polega na przesłaniu wniosku. Po pozytywnej weryfikacji środki zostaną zwrócone na konto. Niektóre strony – na przykład wspomniane już Vinted – działa automatycznie tzn. jeśli sprzedawca nie wyśle przedmiotu do 5 dni roboczych, to zamówienie zostanie anulowane, a środki zostaną automatycznie zwrócone na konto kupującego.
Czy na stronach typu AliExpress działa program ochrony kupujących?
Na stronie AliExpress działa program ochrony kupujących. Przed podjęciem stosownych kroków warto w pierwszej kolejności skontaktować się ze sprzedawcą. Jeżeli tym sposobem nie uda się dojść do porozumienia, to można wybrać opcję utworzenia sporu. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy:
- zamówienie nie dotarło w terminie
- produkt jest zepsuty, uszkodzony, niezgodny z opisem.
- zamówienie jest oznaczone jako dostarczone, ale nie dotarło do zamawiającego
W przypadku strony AliExpress program ochrony kupujących działa przez 90 dni od zakupu, po tym czasie kupującym nie przysługuje prawo otworzenia sporu i uzyskania zwrotu pieniędzy.
Bezpieczne zakupy z Chin z doświadczonym importerem
Inna opcja, by zakupy z Chin były bezpieczne i satysfakcjonujące, a towar spełnił oczekiwania, to skorzystanie z usług pośredników. Posiadamy prawie dekadę doświadczenia w imporcie z Chin. Potrafimy zweryfikować chińskie firmy i ich uczciwość. Posiadamy własny magazyn w Chinach i zatrudnionych w nim pracowników – mogą złożyć wizytę w jakiś przedsiębiorstwie lub na miejscu upewnić się, że potencjalny partner biznesowy jest pewny i oferuje dobrą jakość swoich produktów.