Dzisiejszy wpis będzie poświęcony niezwykle ważnemu zagadnieniu związanemu z handlem internetowym, mianowicie ze Świętami.
Większość osób wie, że miesiąc grudzień to jeden z najlepszych miesięcy w handlu pod kątem przychodu. Bardzo często przychód w czwartym kwartale roku potrafi być większy, niż przez trzy pierwsze kwartały. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie gamy produktów (głównie zamówienia prezentowe, okazjonalne), właściwe zatowarowanie oraz realizacja zamówienia z wyprzedzeniem, tak by nie spóźnić się i trafić odpowiednio w szczyt sprzedażowy.
Jak zatem zamawiać towar, by odnieść sukces w sezonie świątecznym?
Na samym początku musimy określić, kiedy zaczyna się trend wzrostowy związany ze Świętami.
Mamy dwa ważne momenty zakupowe – prezenty na mikołaja oraz prezenty gwiazdkowe.
Poniżej przykład: sprzedaż produktów związanych z klockami dla dzieci w okresie 1 stycznia 2019 – 31 grudnia 2019 na Allegro. Jak widzisz, grudzień przynosi olbrzymi wzrost sprzedaży:

Sprzedaż klocków dziecięcych na Allegro w roku 2019.
Zwróć uwagę na zaznaczone czerwonymi strzałkami momenty:
- Roztropni zakupowicze – w połowie listopada przygotowują się do mikołaja i na święta
- Większość osób – kupują na kilka dni przed mikołajem
- Większość osób – kupują na spokojnie, 1-2 tygodnie przed Świętami
- Zapominalscy – ostatni dzwonek przed Świętami – kupują na szybko, bez zastanowienia
Powyższy wykres obrazuje nam trendy zakupowe Polaków. Jak widzicie, wzrosty zaczynają się już w listopadzie, a zauważalny wzrost ma miejsce w drugiej połowie tego miesiąca. Oznacza to, że towar dobrze jest mieć już przygotowany do sprzedaży już początkiem/połową listopada.
Podstawowe błędy początkujących sprzedawców
- „Ruszymy ze sprzedażą połową grudnia” – Błąd – ponad miesiąc za późno
- „Zamówimy towar w listopadzie” – Błąd – towar nie zdąży dotrzeć w terminie
- „Zobaczymy co w tym roku przygotuje konkurencja i wtedy zamówimy podobny towar” – Błąd – towar nie dotrze w terminie
- „Wyślemy towar szybko drogą lotniczą” – Możliwe – Da się tak zrobić, jednak będzie to bardzo kosztowne – wszyscy, a szczególnie początkujący i mali importerzy wysyłają produkty lotniczo, przez co ceny wysyłek rosną, a czas transportu się wydłuża – koszty często zjadają marżę, a czas transportu może zaprzepaścić całe przedsięwzięcie
Kiedy zatem zamawiać towar na Święta?
Jeśli zależy nam na maksymalizacji zysków, zwiększeniu bezpieczeństwa przedsięwzięcia oraz na pewnej sprzedaży, towar należy zamawiać już we wrześniu. Dlaczego tak wcześnie? Kluczowy jest tutaj czas transportu – kontener morski (najtańsza forma transportu) płynie ponad 30 dni. Do tego musimy doliczyć czas potrzebny na produkcję (zapotrzebowanie jest większe, więc czas produkcji się wydłuża), kompletowanie towarów w Chinach, załadunek i wyładunek, odprawy (eksportowa i importowa), dostawę na terenie Polski, segregowanie i przyjmowanie towaru na stan.
Wszystkie te operacje dają łącznie około 60 dni – czyli dwa miesiące. Jeśli więc chcemy być przygotowani na początek listopada, produkty powinny zostać zamówione już we wrześniu.
Tyle teorii, a co z praktyką? A jeśli dojdzie do opóźnienia?
W praktyce, my nasze towary świąteczne zamawiamy w połowie sierpnia. Robimy to dla bezpieczeństwa – przez lata nauczyliśmy się, że wszystko może się zdarzyć – kontener może się opóźnić, producent może nie zdążyć z produkcją na czas, Urząd Celny może zatrzymać towar do rewizji itd. Wszystkie te rzeczy sprawiają, że dostawa może się wydłużyć – roztropnie jest zatem dać sobie 2 tygodnie zapasu na nieprzewidziane wydarzenia i nie martwić się, że ominie nas zakupowa gorączka.
Jak zachowują się klienci w okresie świątecznym?
- Nerwowość: „Gdzie moje zamówienie?” , „Mamy godzinę 16 a kuriera ciągle nie ma, co to ma znaczyć?”, „Ma Pan to na stanie jeszcze? Potrzebuję na dzisiaj” – te wypowiedzi można usłyszeć praktycznie co roku.
- Pośpiech: klienci kupują często byle co, bez zastanowienia. Często leżaki magazynowe (czyli produkty, które nie chcą się sprzedawać w ciągu roku) można szybko wyprzedać w okresie świątecznym. Dlatego też wszystkie duże sieci sprzedażowe ogłaszają „Czyszczenie magazynów”.
- Wzrost cen: ceny produktów w okresie świątecznym zazwyczaj rosną. To normalne zjawisko – rośnie popyt, więc sprzedawcy podnoszą ceny. Szczególnie w Polsce popularne są „promocje”, w których cena promocyjna w grudnia jest wyższa, niż cena 3-4 miesiące wcześniej
- Sprzedaż produktów okazjonalnych: w okresie świątecznym popularne są zabawki, podarunki, ozdoby domowe i wszelkiej maści produkty, które nie są produktami pierwszej potrzeby. Warto uważać, by nie doszło do zbyt dużego zatowarowania, ponieważ niektóre produkty mogą czekać do następnych Świąt
Podsumowanie
1. Towar najlepiej zamówić w połowie sierpnia lub początkiem września
2. Warto przygotować się na wzmożony ruch, mnogość problemów ze strony klientów oraz ogólną nerwowość
Świadczymy usługi: kompleksowego importu z Chin (na towar otrzymujesz polską fakturę VAT) lub transportu z Chin (klient sam odprawia towary w Polsce). Zapraszamy do współpracy.