Gestia transportowa - definicja, zalety i zastosowanie w imporcie

Gestia transportowa, w języku angielskim funkcjonująca pod pojęciem management of carriage, to prawa do zorganizowania transportu, a także obowiązki eksportera lub importera, wynikające z konieczności opłacenia kosztów przewozu towarów. Jakie są rodzaje gestii transportowej, co daje to rozwiązanie i czy jest obarczone jakimś ryzykiem? Odpowiadamy w poniższym artykule!

Co to jest gestia transportowa?

Definicja, co to jest gestia transportowa, znajduje się we wstępie tego tekstu. Można jednak rozwinąć ją o kilka dodatkowych informacji. Są to zarówno prawa, jaki obowiązki, które zawiera kontrakt transportowy. Taka umowa zawierana jest pomiędzy kupującym a sprzedającym. Z reguły jej założenia to kompleksowe zorganizowanie transportu od A do Z i pokrycie kosztów przez importera lub eksportera, aczkolwiek istnieją wyjątki od tej reguły, co opisujemy szerzej w poniższym akapicie. Inne, mniej oczywiste elementy gestii transportowej, to konieczność ubezpieczenia transportu, a także odpowiedzialność za odprawę celną.

Gestia transportowa i jej rodzaje

Jedną z najpopularniejszych form gestii transportowej jest gestia własna. Jest to sytuacja, kiedy osoba kupująca powierza pełną odpowiedzialność za transport i pokrycie kosztów importerowi lub eksporterowi. Istnieje też inny rodzaj gestii – mianowicie mieszana. Czym odróżnia się od pierwszego typu? W tym wypadku sprzedawca odpowiada wyłącznie za przewóz towaru do portu załadowcy, a za pozostałą częścią transportu zajmuje się kupujący. Model ten najczęściej występuje w transporcie morskim. Po to rozwiązanie sięgają doświadczeni importerzy, którzy na własną rękę i prywatny rachunek zorganizują przewóz zamówionego towaru do miejsca docelowego i – jeśli zachodzi taka potrzeba – dalszy przeładunek. 

Gestia transportowa i jej znaczenie w imporcie

Dlaczego warto się zdecydować na gestię transportową? Największe zalety

Gestia transportowa ma szereg zalet, przemawiających za jej wyborem. Jakich? Najważniejsze z nich to: 

  • obniżenie kosztów transportu,
  • pełna kontrola nad całym procesem realizacji zamówienia i każdym jego etapem,
  • możliwość modyfikacji warunków kontraktu handlowego i np. użycie własnego środku transportu lub samodzielna odprawa celna,
  • atrakcyjne warunki i terminy przewozu towarów – łatwiej negocjować je doświadczonym importerom lub eksporterom niż początkującym w tej branży przedsiębiorcom, 
  • zyski leżą nie tylko po stronie kupującego, ale też importera bądź eksportera, bo przy większych zamówieniach od różnych podmiotów koszty rozkładają się proporcjonalnie na wszystkich. 

Czy wybór gestii transportowej własnej jest obarczony jakimś ryzykiem?

Wydawałoby się, że taki kontrakt transportowy z wyspecjalizowanym w imporcie czy eksporcie podmiotem nie jest obarczony żadnym ryzykiem, bo pełną odpowiedzialność za zorganizowanie transportu i wynikające z tego koszty ponosi ten podmiot. Czy są jakieś zagrożenia? Możliwym scenariuszem, szczególnie w dobie szalejącej na świecie pandemii COVID-19, jest wzrost cen przewoźników, przez co przygotowana wcześniej kalkulacja nie będzie się zgadzać z faktycznym kosztem zrealizowania usługi.

Nie zawsze też osoba planująca sprowadzanie wyspecjalizowanych produktów – np. sprzętu medycznego czy maszyn rolniczych – znajdzie podmiot, który podejmie się zrealizowania takiego zlecenia (np.z uwagi na jego wagę lub specyficzne właściwości, wymagające odpowiednich certyfikatów i dokumentacji).Problemem są też podróbki (np. odzieży czy obuwia) lub łatwo psujący się asortyment (np. żywność). 

By uniknąć problemów, sprowadzanie towarów z Azji warto powierzyć w ręce wyspecjalizowanego w tym zakresie podmiotu z wieloletnim doświadczeniem i jasnymi warunkami współpracy. Nasza firma od niemal dekady rozwija się w tej dziedzinie. Oferujemy zarówno kompleksową usługę od A do Z, czyli import z Chin, jak i coś dla doświadczonych importerów, czyli transport z Chin. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do kontaktu.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *